Końskie zdrowie, sokoli wzrok…
Cały czas powszechny jest stereotyp, że piloci to osoby spełniające kryteria zdrowotne nierealne do osiągnięcia dla zwyczajnej osoby. Dlatego warto wiedzieć, że dzisiaj nie stawia się tak nieludzkich wymagań kandydatom na pilotów i zdecydowanie więcej osób z badań lekarskich wychodzi z pozytywną opinią lekarza-orzecznika niż z negatywną.
Różne klasy – różne wymagania medyczne
Różne klasy – różne wymagania medyczne.
Mówiąc o badaniach lotniczo-lekarskich, wyróżnia się trzy klasy orzekania.
W zakres klasy I wchodzą:
- Pilot samolotowy zawodowy, liniowy
- Pilot samolotowy w załodze wieloosobowej
- Pilot śmigłowcowy zawodowy, liniowy
- Pilot sterowcowy zawodowy
- Pilot pionowzlotu zawodowy, liniowy
- Pilot zawodowy wiatrakowcowy
W zakres klasy II wchodzą:- Pilot szybowcowy
- Pilot balonu wolnego
- Pilot samolotowy turystyczny
- Pilot śmigłowcowy turystyczny
- Pilot sterowcowy turystyczny
- Pilot pionowzlotu
- Nawigator lotniczy
- Radiooperator pokładowy
W zakres klasy III wchodzą:- Kontroler ruchu lotniczego
- Członkowie personelu służb ruchu lotniczego
- Informator służby informacji powietrznej
- Informator lotniskowej służby informacji powietrznej
- Mechanik lotniczy obsługi technicznej
- Dyspozytor lotniczy
Od tego, jaką planujecie karierę w lotnictwie, będzie zależeć jakiemu rodzajowi badań i w jakiej częstotliwości będziecie musieli się im poddać, aby móc ją realizować.
Czy jest sens planować karierę pilota, nosząc okulary?
Tak! Dopuszczalna wada wzroku wynosi od -6 do +5. W przypadku astygmatyzmu dopuszczane są osoby z wadą do 2 dioptrii. Podobnie, jeżeli chodzi o kwestię słuchu, wymogi wcale nie są bardzo restrykcyjne.
Co tak właściwie dyskwalifikuje kandydata na pilota?
Zaburzenia psychiczne i uzależnienia. Poza tym choroby układu nerwowego przejawiające się w postaci trwałych i postępujących niedowładów, np. stwardnienie rozsiane. Nieumiejętność rozpoznawania barw stanowi dużą przeszkodę. Poza tym znaczna otyłość lub niesprawność ruchowa uniemożliwiająca operowanie przyrządami sterującymi zaważają o nie otrzymaniu pozytywnej opinii lekarza-orzecznika.
W przypadku innych chorób, szczególnie przewlekłych i alergii, wiele zależy od tego, która klasa nas interesuje, jak przebiega choroba i jakie są przyjmowane leki. Regularnie poddając się badaniom okresowym szybciej można wykryć wszelkiego rodzaju nieprawidłowości i zaradzić im zanim stan zdrowia spowoduje utratę uprawnień lotniczych.
Czy kobiety muszą spełniać te same warunki co mężczyźni, aby móc latać?
Tak, kobiety też mogą latać! Mogą realizować karierę pilota, mogą latać hobbystycznie lub jako stewardesa. W zależności od tego, co wybiorą, muszą poddać się różnym rodzajom badań wstępnych, okresowych oraz okolicznościowych, tym samym co mężczyźni. Kobiety mogą latać, jako pilot, również będąc w ciąży. Może nie być to możliwe w pierwszym trymestrze, ze względu na senność lub mdłości. Po 12 tygodniu, jeżeli ciąża przebiega prawidłowo, pani pilot lub kapitan może bez problemu wykonywać swoją pracę do 26 tygodnia ciąży. W Polsce, zawodowo lata już co najmniej kilkadziesiąt kobiet.
Jak zacząć przygodę z lataniem?
Najlepiej od przemyślenia, czy chcemy być pilotami zawodowymi, hobbystycznymi czy być związanym z lotnictwem pozostając na ziemi. Następnie warto wykonać badania medyczne i dowiedzieć się czy zdrowie umożliwia nam latanie i w jakim zakresie. Jeżeli tak to można zainteresować się kursami, szkołami, rozmowami rekrutacyjnymi. Jeżeli nie, warto porozmawiać z lekarzem, czy istnieje możliwość poprawy stanu zdrowia, a następnie powtórnego przystąpienia do badań lotniczo-lekarskich.