8 nieoczywistych faktów na temat picia wody

Temat rzeka: o piciu wody znajdziemy w sieci mnóstwo artykułów. Mówi się, że optymalnie powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi około 1,5 litra. Niektórzy wręcz chwalą się, że piją jej znacznie więcej, lecz czy jest to zdrowe?

Powszechnie wiadomo, że woda pomaga w zachowaniu dobrej sylwetki i jest nieocenionym pomocnikiem w procesie odchudzania. Zmniejsza łaknienie, oczyszcza organizm, zwiększa przemianę materii. Zwolennicy zdrowego trybu życia proponują picie szklanki wody codziennie rano, przed posiłkiem. To wszystko dobrze wiemy. Warto jednak poznać te mniej oczywiste fakty na temat wody, bo mogą odmienić nasze życie.

1. Woda pozwala zwalczyć infekcje

Nawodniony organizm jest w stanie skuteczniej zwalczać bakterie i wirusy. Spożywane przez nas płyny rozrzedzają wydzielinę, która gromadzi się podczas infekcji. Nawadnianie zalecane jest szczególne wtedy, gdy pacjent cierpi na dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

2. Picie wody receptą na dobry humor

Kiedy uświadomimy sobie, że nasz mózg w 83% składa się z wody, staje się oczywistym, że odwodnienie organizmu może znacznie ograniczać jego funkcje. Zmęczenie, zły nastrój, zaburzenia pamięci, problem ze skupieniem uwagi pojawiają się już przy 2%-owym odwodnieniu organizmu. Osobami szczególnie narażonymi na te zaburzenia są dzieci i młodzież, ze względu na większą wrażliwość ich organizmów na jakiekolwiek niedobory.

3. Zbyt duża wypita ilość wody jest szkodliwa i to nawet bardzo!

Powszechnie wiadomo, że należy spożywać od 1,5 do około 2-2,5 litrów wody dziennie. Co jednak w przypadku, gdy dostarczymy organizmowi znacznie więcej wody? Nerki w ciągu godziny są w stanie przefiltrować do 1 litra płynów, a więc nie więcej niż 3-4 szklanki szklanki. Wypicie większej ilości może spowodować spadek poziomu sodu we krwi do niebezpiecznie niskiego stanu, który objawia się zmęczeniem, splątaniem, bólami głowy i wymiotami. Dlatego trzeba uważać i pić z umiarem!

4. Woda receptą na próchnicę

Z próchnicą zmagają się przede wszystkim maluchy. Dzieje się tak między innymi dlatego, że po prostu same nie są w stanie dbać o higienę jamy ustnej, a rodzicom czasem trudno nakłonić je do prawidłowego mycia pierwszych ząbków. W tym przypadku może pomóc woda. Obecność w jamie ustnej węglowodanów, a zwłaszcza sacharozy, przez około 30 minut bez czyszczenia zębów zwiększa ryzyko powstawania próchnicy zębów, a raczej nie damy rady co godzinę myć dzieciom zębów. Okazuje się, że wystarczy, by po każdym słodkim jedzeniu czy piciu dziecko przepiło je czystą wodą. Nie zadziała ona wprawdzie tak skutecznie jak pasta, ale zgodnie z Oświadczeniem Zdrowotnym o Termoregulacji pomoże spłukać z zębów to, co zbędne i szkodliwe. 

 

5. Podczas niektórych chorób należy kontrolować spożycie wody

U pacjentów cierpiących na niewydolność układu krążenia, choroby przebiegające z obrzękami lub wodobrzusze należy ograniczyć ilość spożycia płynów zgodnie z zaleceniami lekarza. Podobnie jest w przypadku pacjentów dializowanych, którzy powinni monitorować przyjmowanie płynów i prowadzić dzienniczek ich spożycia.

6. Twarda woda jest zdrowsza od miękkiej

Twarda woda kojarzyć się może z czymś, co nie przynosi zbyt wielu korzyści dla organizmu. Nic bardziej mylnego. Spożycie twardej wody może pomagać w zapobieganiu chorobom układu krążenia. Dzieje się tak ze względu na obecność w niej jonów wapnia i magnezu, które się do tego przyczyniają.

7. Woda gazowana również jest zdrowa

Panuje powszechne przekonanie, że woda gazowana przyczynia się do tycia przez to, że wzmaga apetyt i rozpycha żołądek. Może się tak dziać jeśli zaraz po wypiciu wody gazowanej zjadamy obfity posiłek. Jeśli nie, to nie ma obaw przed negatywnymi konsekwencjami, ponieważ jest ona tak samo zdrowa jak woda niegazowana. Jedyną różnicą pomiędzy nimi jest zawartość dwutlenku węgla w jednej z nich.

8.Leki popijamy tylko wodą!

Woda jest napojem neutralnym, co sprawia, że nie wchodzi w interakcje z substancjami zawartymi w lekach. Dodatkowo przyczynia się do szybszego ich rozpuszczenia, a w efekcie wchłonięcia. Istnieją leki, które zaleca się popijać innym napojem (rzadko), dlatego zawsze warto zwrócić uwagę co zaleca ulotka dołączona do każdego leku.